O biciklima

Bicikl kao cestovno vozilo s dva kotača tehničko je postignuće razmjerno nedavne prošlosti. Njegova jednostavna konstrukcija i široka primjenjivost osigurali su mu upotrebu u svakodnevnom životu – riječ je o najčešće korištenom prometalu; procjenjuje se da danas postoji više od 1.000.000.000 bicikala na svijetu!

Prema nekim povijesnim knjigama bicikl su izumili 1860. godine Francuzi Pierre i Ernest Michauxa, otac i sin. Međutim povjesničari se ne slažu s tim, a danas postoje i dokazi da je bicikl nastao prije toga. Smatraju kako otkriće bicikla nije vezano za određeno vrijeme, niti za ime konkretnog izumitelja te kako kroz povijest postoje naprave koje se, iako su bitno drukčije od današnjeg koncepta bicikla, mogu smatrati biciklom.

Njemački je barun Karl von Drais Sauerbronn izmislio “Laufmaschine” ili ” “Running Machine” – prototip bicikla. Bio je u potpunosti izrađen od drveta i nije imalo pedale – vozač se pritiskom noge prema tlu odgurivao te tako pokretao bicikl. Ostao je zapamćen ako Draisienne.

Dugo vremena se smatralo kako je 1839. godine izumljen prvi bicikl na pedale – uz pomoć pedala, poluge su pokretale stražnji kotač dok je drugi kotač bio uglavljen u prednju vilicu. Dizajnirao ga je Kirkparick MacMillan, škotski krojač, međutim nedavno je ta tvrdnja dovedena u sumnju.

1869. u Engleskoj završava epoha drvenih bicikala – tada poprimaju metalni okvir.

Od tada su se bicikli mijenjali po svome obliku, ali nije došlo do značajnijih promjena u konstrukciji; javljaju se prve tvornice, a bicikli postaju lakši i napredniji te postižu sve veće brzine.

1876. godine pojavio se i prvi tricikl, koji postiže veliku popularnost s obzirom da ga je bilo lako naučiti voziti. Dva velika kotača održavala su balans, dok je manji, prednji služio za upravljanje. Bio je opremljen i lampicom za noćnu vožnju, a prvi ga je proizveo Coventry Lever.

bicycle-history

1879. proizveden je prvi bicikl kojeg je pokretao lanac. Pedale su pozicionirane između kotača. Nekoliko godina kasnije John Kempt Starley dizajnirao je nešto sigurniji bicikl, s jednakom veličinom prednjeg i zadnjeg kotača. Sjedalo, upravljač i pedale bile su logično smještene i tek tada bicikl poprima oblik današnjih bicikla.

Dvije godine nakon završetka drugog svjetskog rata, zrakoplovni je inženjer dizajnirao bicikl od tvrdog aluminija, za kompaniju Tsu Factory. Prvi aluminijski model bio je temeljen na modelu koji se već koristio u Europi, ali već od druge serije krenulo se u proizvodnju sportskih bicikla „specijalke“.

Tih je godina bicikl još uvijek smatran luksuzom, a njegova je cijena bila nešto što si osoba s prosječnom plaćom nije mogla priuštiti. 1956. godine počelo se s proizvodnjom „Smart lady“ bicikla posebno dizajniranog za žene, koji postiže veliki uspjeh.

1965. proizveden je i prvi dječji bicikl. Proizvodnja bicikla je znatno pojeftinila te se započelo s masovnom proizvodnjom namijenjenoj „običnim“ ljudima.

Danas su prema razlici u konstrukciji najčešće korišteni gradski bicikli (ovi bicikli često imaju dodatnu opremu radi udobnosti vožnje, kao što su blatobrani, svjetla, košara za stvari), cestovni bicikl (specifičnog savijenog oblika upravljača, najčešće vrlo tankih guma i oslobođen dodatne opreme radi smanjenja težine), brdski bicikli (s ravnim upravljačem, čvrstim kosturom najčešće od cijevi većeg profila nego li cestovni, u većini izvedbi i s prednjim i/ili stražnjim amortizerima koji amortiziraju udarce) i BMX (manjih kotača i jednostavne konstrukcije).

No, bicikle se može dijeliti i prema drugim osobinama:
•Broj osoba: najčešći su bicikli za jednu osobu, ali raširen je i tandem, bicikl za dvije osobe. Rjeđe se koriste bicikli za više od dvije osobe, ali je poznato da postoje zanimljive izvedbe bicikala za tri, četiri ili čak u nekim primjerima i više biciklista.
•Broj brzina i vrsta mjenjača: velika je većina bicikala opremljena mjenjačem brzina, koji omogućava pravilne prijenose snage za različite uvjete vožnje kao što su nizbrdo, uzbrdo ili vožnja po ravnom. Postoje i bicikli sa samo jednim odnosom prijenosa bez mjenjača, a u takve spadaju BMX izvedbe, dječji bicikli, ali i bicikl za natjecanja na pisti velodroma. Mjenjači se također pojavljuju u različitim izvedbama, od mjenjača ugrađenih u osovinu kotača pa do mjenjača sa zupčanicima i lancem koji promjenom zupčanika na kojem leži mijenja odnos prijenosa snage s pedala na kotač.
•Broj kotača: iako je standard od dva kotača na biciklu najrašireniji, često su korištene i trokolice (tricikli), posebno za potrebe prijevoza tereta ili kod dječjih bicikala. Izvedbe s više od tri kotača su rjeđe.

Zanimljivosti:
•Prvi je biciklistički savez osnovan 1878. u Engleskoj
•Međunarodni savez ICA (International Cycling Association) je formiran u Londonu 1892. god., a 1900. godine ga nasljeđuje današnji UCI (Union Cycliste Internationale) – Međunarodna biciklistička unija.
•Prvo svjetsko prvenstvo amatera održano je 1893. godine u Chicagu, a svjetsko prvenstvo profesionalaca se održava od 1895. godine.
•Biciklizam je bio na programu prvih Olimpijskih igara 1896. godine
•Među mnogim natjecanjima biciklista jedno od najstarijih (1903. godine) i najvećih je Tour de France, etapna trka kroz Francusku, koju je utemeljio sportski novinar Henri Desgrange
•29. lipnja 1886. održana je prva biciklistička utrka u Zagrebu; vozila se na Zrinjevcu, a utrkivalo se u dvije kategorije: veliki i mali bicikli.
•U Francuskoj je 1888. godine održana neobična utrka između konjanika, biciklista i lovačkih pasa. Trku su poveli lovački psi, pojurili su i konjanici, ali su na cilj ipak prvi stigli biciklisti
•U jednoj od najizoliranijih zemalja Afrike održava se biciklistička utrka – Giro d’Eritrea. Čak je i međunarodna, a brdska je dionica kudikamo teža nego na Tour de Franceu.
•28. kolovoza 2011. godine, u Zagrebu se održala 4. međunarodna biciklistička utrka

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s