Ideal ženske ljepote: od Afrodite do Twiggy

Bujni ženski aktovi nasuprot izgladnjeloj silueti modela na pistama – kako se razvijao kult ljepote koji je protresao 20. stoljeće iz temelja? Nedavno su čelnici američkih TV kuća Fox i NBC odbili emitirati reklamu za donje rublje branda Lane Bryant u kojoj se pojavljuje djevojka bujnih oblina, tvrdeći da je neprihvatljiva.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=VMxyZQfMmM4&feature=player_embedded

Do prvog desetljeća 20. stoljeća u muškoj umjetničkoj tradiciji Zapada prirodna popunjenost žena smatrana je lijepom, što je vidljivo iz ženskih aktova koji su naglašavali bogatu plodnost žena. Ovisno o trenutačnoj modi, u umjetnosti su naglašavani različiti dijelovi tijela, odnosno – različite vrste raspodjele masnog tkiva. Da, žene imaju masno tkivo, iako bi neki outlander, bacivši oko na naslovnice ženskih časopisa, zaključio sasvim suprotno. Od 15. do 17. stoljeća bili su istaknuti veliki, zreli trbusi, zatim punašna lica i ramena u ranom 19. stoljeću, te  namreškani guzovi i bedra do 20. stoljeća.

Grčka božica Afrodita (odnosno, rimska Venera) utjelovljavala je u antičkom svijetu ideal ljepote – ugodno popunjeno tijelo, s naglašenim oblinama, ni predebelo ni premršavo. Naravno, renesansa oživljuje antički ideal, s blago zaobljenim trudničkim trbuščićem, a zbog svog mekog i popunjenog tijela Bianca Capello smatrana je u 16. stoljeću najljepšom ženom svog vremena, jednako kao što je Cvijeta Zuzorić nosila istu titulu na našim prostorima (konkretno, u Dubrovniku).

Nešto drugačija priča veže se uz vjerske porive srednjovjekovnih  opatica, koje su prakticirale izgladnjivanje kao pročišćavanje.

 

Dakle, masno tkivo kod žena smatrano je seksualnim, što najbolje dokazuju veliki umjetnici poput Rubensa i Renoira, a u viktorijansko doba od milja su ga zvali ‘svileni sloj’. Danas, tijelo manekenke je 22-23% mršavije od tijela obične žene. Pojam ženske ljepote konstantno se mijenjao kroz stoljeća, no nikada toliko drastično koliko u 20. stoljeću. Dijete i mršavljenje počeli su biti središte ženskih interesa kad su žene na Zapadu dobile glasačko pravo oko 1920. godine. Brzina kojom je nov, ravan oblik zamijenio obline bila je zapanjujuća!

Desetljeće po desetljeće, evo kako se odvijao i taj scenarij…

  Gibson Girl The Gibson Girl video: http://www.youtube.com/watch?v=M_hKwPXYRBQ

Na prijelazu 19. u 20. stoljeće idealnu figuru ženstvenosti oblikovao je svojom olovkom ilustrator Charles Dana Gibson, po uzor na Camille Clifford, stvorivši model tzv. Gibson Girl – visoka žena izbočenih grudi, tankog struka,  naglašene stražnjice i bokova, bujne kovrčave kosa bila je sveprisutni ideal, a njen lik mogao se vidjeti na jastucima, tanjurima, stolnjacima…

 

Flapper girl Korak dalje napravile su mlade djevojke nazvane Flappers, koje su nosile kratke suknje, pušile, pile, ponekad uzivale, tada još legalane, razne opijate,  slušale jazz, provokativno plesale i prkosile konvencijama. U želji da pokažu da mogu biti konkurencija muškarcima, prekiravale su i ‘ravnale’ grudi. Bob frizurom, malim prsima i svojim androginim izgledom opalile su pljusku muškaricma, pokazujući na taj način da prvi puta u povijesti imaju slobodu izraziti se  onako kako one žele. Sve je to imalo veliki utjecaj na modu. Iz mode izlaze duga nakovrčana kosa i korzeti, a moderan postaje dječački izgled. Ravni kroj haljina koje skrivaju grudi i bokove, te dužina koja otkriva noge i razgolićene ruke bili su glavni smjer oblačenja. 20-te možemo smatrati i vremenom rođenja srednje klase. Moda postaje dostupna po prvi puta običnoj radničkoj klasi. Flapper trend se tako proširio na  sve slojeve društva. Pin Up girl Svijest o snazi ženske seksualnosti došla je do izražaja 40-ih godina, a invaziju pin-up djevojaka predvodila je seks-simbol Betty Grable. Odjeća je postala sve oskudnija, postalo je prihvatljivo pokazati malo više kože, kao i dugačke noge, a njihovi posteri masovno su nalazili svoje mjesto u automehaničarskim radionicama i na muškim ormarićima.

Istovremeno, nedugo nakon Drugog svjetskog rata ženski časopisi počeli su promovirati tzv. New Look ( http://www.metmuseum.org/toah/hd/dior/hd_dior.htm ) kojeg je ‘izgradio’ Christian Dior – žene su morale imati tanak struk i izbačene grudi, a kako bi to dostigle nosile su korzete i pojaseve stegnute u struku te se upustile u dijete da bi bile atraktivne.

 

 Svima je dobro poznato da je Marilyn Monroe odvela eru pin-up djevojaka na drugu razinu i postala kultnom ljepoticom. Iako je bila dosta popunjenija od današnjih modela, njeno tijelo i proporcije oduvijek su se smatrale savršenima (nosila je veličinu 38). Na taj način izdvajala se iz relativno konzervativnih 50-ih godina kada je zbog traumi rata na pijedestalu poželjne slike žene stajala slika vjerne domaćice koja drži stvari pod kontrolom. U nazadnim 50-ima, trend je nakratko bila ženska prirodaj punoća, jer su im umovi bili zaposleni kućanskim poslovima.

 

 

 

Veliki preokret odvija se 60-ih kada pojava supermodela počinje nagrizati ulogu žene kao majke i supruge, a ideal ljepote koji je postavila ‘grančica’ Twiggy zadržava se do danas. Twiggy se pojavila na stranicama Voguea 1965. godine, a njezina mršavost, danas uobičajena, bila je u to vrijeme šokantna. Korak po korak, i Playboyeve zečice postaju sve mršavije, trend se nastavlja u daljnjim desetljećima, a potvrđuje s Kate Moss. Usmjerenje na težinu može se shvatiti kao jedno od glavnih povijesnih zbivanja 20. stoljeća.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s